Thursday, May 21, 2015

Travelogue : Jakarta, Amsterdam, Holland, Paris & Egypt


Assalamualaikum dan hi, 

kalau awak ingin ke Amsterdam and baca blog saya, jadinya saya sangat jealous dengan awak! Boleh saya selit dalam luggage awak? haha. 

Amsterdam memang best! 

Travelogue Jakarta, Amsterdam, Holland, Paris & Egypt bermula dari 17 Feb 2015 - 1 March 2015. 
Alhamdulillah, syukur. 


Ni namanya back packers last minit, 2 minggu before baru beli tiket and plan. Sebab utama nak tengok cousin convocation di Zagazig. Haru tak? So saya tak dapat letak itinerary sebabnya terlalu extensive la pulak. Yang ni saya letak yg simple je: 


Memang lompat-lompat tengok itinerary ni. Tiket murah kena beli return ticket tu pasal ada lompat sana sini. haha.


Bab perbelajaan masa travel ni adalah seperti berikut:

Flight Ticket: 
Ticket KUL - JKT - AMS menaiki Garuda Air, price MYR 1320
Saya dapat transit 11 jam Jakarta  dan dapat round Jakarta seharian sementara tunggu next flight. 

Ticket AMSTERDAM - CAIRO menaiki KLM, price MYR 1000

Accommodations:
Di Europe kami duduk di hostel or hotel yang mur mur, lebih kurang EUR 23 per person per night.

Di Egypt kami duduk di hotel tak lebih MYR 140 per night, 3 person in a room.

Foods:
Basically, kami makan sehari sekali sahaja dekat kedai arab. Portion dia besar and kenyang. Order meals je air bawa sendiri. Sekali makan tak lebih EUR 7.  Drinking water kami beli banyak dekat Albert Heijn (AMS), Carrefour (Paris) sebab lebih murah berbaloi-baloi. Selebihnya kami makan roti, Brahim dan biskut-biskut je. Makan paling sedap dekat Egypt. Murah sangat.

Ground transport semuanya kami naik public transport sahaja (akan cerita lebih details dalam next entry).

Kiranya total dari accommodations, ground transports, meals, and souvenirs lebih kurang MYR5000.

Actually I never imagined dapat pergi this countries especially Europe, mainly because of expensive. But then ada opportunities last minute so Alhamdulillah, Allah izinkan saya jejakkan kaki di sana.

So for next entry nanti saya akan catatkan semua pengalaman saya di setiap negara saya dapat jejak.

Baca di sini: 






Till next time.....