Wednesday, January 11, 2017

Kejadian Baggage delayed selama 3 hari dan travel insurance

Rasanya semua tahu bertapa pentingnya TRAVEL INSURANCE. Dekat atau jauh bukan alasan nak beli atau tak. Bila jadi pada diri sendiri baru tahu seksa. Just to share my story untuk kawan-kawan yang akan travel nanti. Who knows it will help you kan?

Masa sampai di Istanbul, tunggu punya tunggu baggage tak sampai, siap conveyor stop la. Then kami pegi buat complaint ke airport ground handling services. Dijanjikan sampai keesokkan hari siap hantar di hotel tapi it become one of our bitter memory. Bak kata ammy yus inikan pengalaman.

2 hari cerita dia pakai baju sama. Nasiblah pengalaman lama dah ada. So before fly from Malaysia dah sediakan extra set of clothes, winter jacket, heat tech, toiletries in backpack. So not so bad la.

Nekad, kami pegi airport sekali lagi untuk dapatkan status dan segala kepayahan nak cari staff dapat jugak beg selepas 3 hari. Total declared 29jam 55min tapi is actually more than that. Malas nak cerita very details.


So kesimpulannya: 

1) Buy travel insurance. Banyak travel insurance yang ada dijual contohnya AXA, AIG, Chubb, Etiqa. Semua boleh dibeli secara online dengan mudah. Saya dapat claimed maximum. Good job AXA. Cepat pantas!

2) Always bawa EXTRA SET OF CLOTHES dalam hand carry luggage. So u don't need to buy new clothes in case of baggage delayed.

3) Avoid SHORT TRANSIT TIME. kalau boleh pilihlah la more than 2 jam masa transit. Just to avoid any travel inconvenience. We learn it the hard way.

4) Kalau misal kata beg hilang, atau delay ingat perkara ni semasa buat complaint: warna beg & jenama beg. Untuk memudahkan proses.

5) Sila simpan copy ticket or boarding pass sehingga anda sudah ambil luaggage.. Sebab itu document penting apabila beg hilang atau delayed. mamat sebelah sy campak je copy tix kat dlm flight..nasib kau lah beg kau tak sampai..



AXA sangat mudah, claim pun hanya pakai apps.

P/S: Ini bukan post sponsor. hehe.