Wednesday, December 2, 2015

Travelogue : Jalan jalan Lombok, Indonesia

Destinasi : Lombok, Indonesia
Tarikh : 12 – 16 September 2015

First of all I'd like to say that  Lombok have one of most beautiful, wild and pristine spots of nature and beaches. Lombok adalah salah satu pulau dalam Indonesia yang letaknya bersebelahan dengan Bali dalam peta dunia. Dari utara, timur selatan, semua tempatnya cantik di Lombok.

Kami decide untuk ke Lombok dan beli tiket around bulan June.
Semenjak dua menjak kebelakangan ini, ramai orang Malaysia bercuti ke Lombok. Gambar yang upload pulak memang memanggil-manggil untuk datang ke sana. Haha. Propa! Itulah sebab Lombok jadi pilihan untuk percutian kami seterusnya.

Friday, August 28, 2015

Travelogue: Mesir (Egypt) : Jalan-jalan Zagazig, Alexandria dan Cairo

Update: I visited Egypt again in March 2019! Went to a few new places and I can't wait to update my Egypt adventure!

Salam dan Hi semua,

Egypt is one of the countries I visited during my holiday last February. It was short, cold, challenging and historical trip I went.

Egypt has a lot iconic monuments such as the Giza and its Great Sphinx, as well the ruins of Memphis, Thebes, Karnak, and the Valley of the Kings, reflect this legacy and remain a significant focus of archaeological study and popular interest worldwide. Egypt's rich cultural heritage is an integral part of its national identity, having endured and at times assimilated various foreign influences, including Greek, Persian, Roman, Arab, Ottoman, and European.

So bila mana dapat peluang menjejakkan kaki ke Bumi Egypt memang long list la tempat saya nak tuju. Tetapi panjang liku-liku perjalanan kami di Egypt ni. Sangat challenging bagi saya. And banyak juga tempat yang tak dapat saya pergi kerana kekangan masa musim winter. Kebanyakan museum atau tempat bersejarah tutup seawal 4 p.m. and jarak from one place to another tu memang agak jauh disamping masa kami di Egypt ni sangat singkat hanya 4 hari sahaja. So redha, pasrah dan menyerahlah kami. Haha.

Thursday, August 13, 2015

Travelogue : Amsterdam, Netherlands. (Day 3, Day 4 & Day 5)

. . .

Bello!

Okay sekarang kita sambung Part 2, travelogue / bercuti / jalan-jalan ke Amsterdam.

Kalau nak tengok itinerary and some other pictures boleh click link : Part 1  dan sedikit cost di link ini.

Seterusnya di Amsterdam kami keluar dari city of Amsterdam sedikit masih lagi di kawasan Amsterdam.

Day 3: Zandaam - Zaanse Schans

Okay tergeliat lidah den nak menyebutnya..asal ada bunyi jadilah. Ke Zaanse Schans, ada banyak cara melalui train saya tak berapa sure. Tapi kalau bas boleh naik bus Connexxion bus 391 (Industrial Heritage Line) from Amsterdam Central.

Ada story kat Amsterdam Central saya nak cerita. Public transport hub ni, bahagian atas ada bas, dan bawahnya untuk train intercity atau pun yang normal. Semuanya connected to each other. Kagum, takyah nak menapak macam KL sentral nak pegi monorel tu. Kat sana, tinggal tukar platform je, semua metro ke, train ke, semua lalu platform yang sama. So jangan tertukar.

Ceritanya, senang je, nak passing thru pun boleh dalam Amsterdam Central, nak cross naik ke bas tu. Mati-mati ingat nak kene touch bagai, takde pun leh passing thru je, nak naik train tak bayar pun takde sapa perasan. hehe.

Friday, May 22, 2015

Travelogue : Dari Banting ke Amsterdam, Netherlands. Day 1 & Day 2

Assalamualaikum dan Hi!

Okay meh nak cerita pasal travelogue Amsterdam. Hish. Masa tulis dah rindu nak ke sana lagi.
Harap tahun depan ada rezeki boleh ke sana lagi kan?

*Amin lelaju.

In 2012, Amsterdam was ranked the second best city in which to live by the Economist Intelligence Unit (EIU). So memang setuju lah saya dengan statement ni. Almaklumla duduk kampung bila datang tempat sejuk, cantik, orangnya putih-putih memang nganga la kejap. ahaha.

Amsterdam ni terkenal dengan Dutch (Belanda), Canals, Anne Franks, Van Gogh, Red Light District (Ehemm), TULIPS, giants clogs, The Fault in Our Star (some scene dekat sana), Windmill, Dutchlady? haha.

Thursday, May 21, 2015

Travelogue : Jakarta, Amsterdam, Holland, Paris & Egypt

Assalamualaikum dan hi,

kalau awak ingin ke Amsterdam and baca blog saya, jadinya saya sangat jealous dengan awak! Boleh saya selit dalam luggage awak? haha.

Amsterdam memang best!

Travelogue Jakarta, Amsterdam, Holland, Paris & Egypt bermula dari 17 Feb 2015 - 1 March 2015.
Alhamdulillah, syukur.

Thursday, May 14, 2015

Travelogue : Trip Siem Reap

Travelogue entry pertama ialah:

SIEM REAP, CAMBODIA, 7 - 10 May 2015

Okay, first of all, entry ni mmg lengthy sebab saya malas nak buat part by part. Senang la korang baca. Semua in one place. Let's jalan-jalan.

ITINERARY
DAY 1
Arrived - letak luggage hotel
Tonle Sap
Entrance fee: USD 20
War Museum
Entrance fee: USD 5
Lunch @ Family Village Restaurant
HRC Siem Reap
Night market
DAY 2
Lunch @ Cambodian Muslim Restaurant
Cambodian Cultural Village
Entrance Fee: USD12
Night market and Old market
DAY 3
Sunrise @ Angkor
Entrance fee: USD20 (per day)
Ta Prohm (Tomb Rider Temple)
Bayon (Many face temple)
Lunch @ Cambodian Muslim Restaurant
Phare, The Cambodian Circus
Entrance fee: USD18
Night market and Old market
DAY 4
Balik Malaysia - Flight pagi

Monday, May 11, 2015

Resolusi travelogue

2015

Dah hampir setengah tahun berlalu. Bersawang dan blog ni rasanya.

2015 adalah journey saya untuk realisasikan beberapa impian buat tahun seterusnya.
Alhamdulillah ada rezeki Allah bagi untuk berjalan, sementara belum berjodoh ni.

“We travel, initially, to lose ourselves; and we travel, next to find ourselves. We travel to open our hearts and eyes and learn more about the world than our newspapers will accommodate. We travel to bring what little we can, in our ignorance and knowledge, to those parts of the globe whose riches are differently dispersed. And we travel, in essence, to become young fools again- to slow time down and get taken in, and fall in love once more.” - Pico Iyer

Then saya decide untuk menulis blog travelog.

Saya akan cuba menulis pengalaman travel saya selama ini. Ada a few friends suggest me to do that.

And from my experiences blog-walking ni susah sikit la nak gather info about the destination yang kita nak pegi tu kan? Unless kalau awak pakai travel agent memang senang la hati nak berjalan. Tapi tak semua orang suka pakai travel agent kan seperti saya. Jadinya banyak perlu di consider untuk berjalan di tempat orang. From transportation, accommodation to ground arrangements.

Cuma, sometimes susah nak dapat info yang concise, brief and informative as we want. Some too lengthy while some too short.

So I will try to give information as concise, not too lengthy and informative as i could on every destination saya pergi memudahkan everyone out there, if happen you stumble upon my blog. *wink

Tak banyak pun tempat saya dah pergi. SEA ada beberapa and some parts of Europe.

Insya-Allah will slowly update my blog.

till then,

IWJ

"Live for the journey, the journey is the destination"